Ministerstvo spravodlivosti uzavrelo protimonopolné vyšetrovanie spoločností Ford, Volkswagen, Honda a BMW v súvislosti s emisiami vozidiel z Kalifornie, ktoré údajne „rozhnevali“ prezidenta Trumpa, uvádza The New York Times. DOJ nakoniec dospela k záveru, že neboli porušené žiadne zákony.
Trump strávil takmer celé svoje prostredníctvo neúspešným pokusom o zrušenie štandardov Obamy, ktoré mali za cieľ zvýšiť priemernú spotrebu paliva automobilových flotíl, a tým ich zlepšiť pre životné prostredie. Odvtedy údajne kapituluje a teraz sa usiluje o mierne zvýšenie spotreby paliva namiesto úplného návratu. DOJ otvoril súd minulý september pár mesiacov potom, čo štyri automobilky uzavreli dohodu s Kalifornskou republikou o vývoji automobilov, ktoré sú čistejšie, ako to, čo chce Trump. Tento krok bol považovaný za pokarhanie prezidentovho pokusu o návrat.
„Tieto trumpové poplatky boli vždy falošné – očividný pokus administratívy Trump zabrániť tomu, aby sa viac výrobcov automobilov zapojilo do Kalifornie a súhlasili s prísnejším emisnými normami,“ uviedol vo vyhlásení guvernér Kalifornie Gavin Newsom. „Je to veľká strata pre prezidenta a jeho zbrojenie federálnych agentúr a víťazstvo pre každého, kto sa zaujíma o právny štát a čistý vzduch.“
Ministerstvo spravodlivosti a Biely dom neodpovedali okamžite na žiadosti o pripomienky.
Vedúci predstavitelia automobilových spoločnosti lobovali za Trumpom, aby počas jeho prvých dní v úrade uvoľnil vládu Obamovej vlády, ale TR ukončil prácu ďalej, ako údajne chcel. Namiesto zmiernenia pravidla pôvodne chcel zmraziť zisky v spotrebe paliva od roku 2020. Zrušenie pravidla Obamovej éry v akejkoľvek funkcii by pravdepodobne znamenalo, že Kalifornia ktorá má podľa zákona o čistom ovzduší zrieknutie sa stanovania vlastných emisných noriem, by sa skončila s vyššími cieľmi, ako sú tie na federálnej úrovni, čo by pravdepodobne spôsobilo chaos v trhom.