Tí, čo ho ešte nemajú po ňom túžia a tí, čo ho už vlastnia nevedia zvážiť jeho hodnotu. Po socializme sa k nám s novým režimom dostala aj móda vlastniť a samozrejme riadiť vlastný dopravný prostriedok. Mladým ľuďom na prahu dospelosti často nestačí obyčajný bicykel. Keď si to rodičia môžu dovoliť, sami nútia potomkov k vodičskému oprávneniu.
Aký je vek?
Nie len dopravné nehody vyvolávajú otázniky, aký by mal byť povolený vek na držanie vodičáka. V parlamente poslanci aktívne diskutovali o minime pre vodičov kamiónov, mestskej hromadnej dopravy alebo iných zamestnaniach, ktoré priamo narábajú so životmi. Novinka v podobe odsunu vekovej hranice sa mnohým nepáčila. Znamenala by totiž, že by po vyštudovaní a zaškolení museli budúci zamestnanci čakať na sľúbenú prácu. Nie je to jednak nelogické, ale aj nereálne, keďže dopyt po vodičoch nákladných áut je enormný. Len čas ukáže, či sa budú poslanci zaoberať aj naďalej touto kritickou otázkou.
Autonehody a ich vinníci
Nikoho hádam neprekvapí, že sa na nehodách neraz podieľajú neskúsení ľudia a nejde pri tom len o príležitostných, sviatočných účastníkov cestnej premávky. V poslednom čase akoby spolu korelujú nešťastia na cestách a adolescenti, poprípade pubertiaci. Tí dostávajú do nebezpečenstva nie len seba, ale aj ostatných. Väčšinou sa to potom končí záchrankou a reportážou vo večerných správach. Ako sa tomu vyhnúť?
Prevencia a škola šmyku
Poradiť si v každej situácii nemusí ani ten najskúsenejší. Dôležitý je ale prvotný a základný výcvik. Niekedy nejde ani tak o autoškolu ako o samotnú výchovu detí. Ak ich rodičia nerešpektujú dopravné predpisy a šoférovanie zľahčujú, prispievajú tak svojim deťom do budúcna k možnému nešťastiu. Základom je poznať svoje limity a neprekračovať ich. Ak si nedôverujete po tme, nešoférujte v noci. Naopak, ak si chcete vyskúšať divokú jazdu, ktorá nie je na našich cestách povolená, existujú nie len pretekárske okruhy, ale aj školy šmyku. Tie vedia pomôcť pri vybláznení, ale aj priučiť rôznym situáciám, ktoré sa do budúcna vyskytnú.